DOLAR 46,6600 0.12%
EURO 53,1528 0.09%
ALTIN 6.130,131,67
BIST 14.274,020,10%
BITCOIN 28076680,69%
Edirne
27°

AÇIK

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

43 okunma

NİHAYET BARIŞ, AMA!

ABONE OL
26 Haziran 2026 10:47
0

BEĞENDİM

ABONE OL
Geçerli görselin alternatif metni yok. Dosya adı: mustafa-deribicen-3.jpg

Nihayet ABD-İran savaşı İsviçre’nin Cenevre kentinde Donald Trump  ve İran’ın temsilcisi tarafından atılan imzalarla barış yapıldı. Ama, bu barış Ortadoğu’da savaş bitti anlamına gelmiyor. Dünyanın petrol rezervinin % 25’i Ortadoğu da anlayacağınız bu konjonktür daha başka savaşlara da neden olabilir, çünkü çözülmesi gereken çok sorun var. Bundan sonrası altmış günlük sürede ABD ve İran delegeleri bir araya gelip çözülmesi gereken sorunların çözümü için uğraşacaklar. Hadi bakalım kolay gelsin. En büyük sorun Hürmüz Boğazı, sonra zenginleştirilmiş uranyum konusu, savaş tazminatı, daha başka konular çözüm bekliyor.

Bu savaş her iki taraf içinde iyi olmadı. İran bir çok mali yönden zarara uğradı. Bu zarar 300 milyar dolar. Savaş Amerika’ya da yük getirdi; 100 milyar dolar. İran’ın insan kaybı 600 bin, yıkılan binalar, yok olan varlıklar, Hürmüz Boğazından elde edilen gelir, petrol satışları durdu. İran’ın maddi kaybı çok daha fazla. Asıl sorun zenginleştirilmiş uranyum, bir yerde emanet olarak saklama meselesi, bir yerde saklanıp kullanılmayacak. Bunu hangi devlet yapar. Sorunlar gittikçe büyüyor, konu çok bilinmeyenli denklem oluşturuyor. Anlayacağınız bundan sonraki görüşmeler ne olacak…

Bu savaşta kazanan kim, bence İran saldırıya uğrayan İran’dır. Sebep İran petrolleri. Amerika’nın amacı İran petrolleri üzerinde hegemonya kurmak. Çünkü bugünün dünyası petrol üzerine dönüyor, petrole hakim olan dünyaya hakim olur. Amerika’da petrol kalmamıştır, Amerika petrol sıkıntısı çekiyor. Amerika bu savaşı kaybetmiştir. Buna da sebep Çin’den, İran’daki Kürt toplumundan gereken desteği görememiştir. Zaten dünya kamuoyu böyle bir savaşa karşıdır. Bu savaş petrol fiyatlarını zirveye çıkarmıştır, piyasalar alt üst olup bir çok zararlar oluşmuştur. En önemlisi de Amerika itibar kaybetmiştir. Donald Trump sevilmeyen kimsedir. Bundan sonra ne olur bakalım göreceğiz. Trump anlaşmayı beğenmesem tekrar bombalarım diyor, el insaf.

Barış yapıldı iyimi oldu, hem de çok iyi, petrol fiyatları epey geriledi. Hürmüz Boğazı açıldı, gemi trafiği işliyor, en önemli sorun zenginleştirilmiş uranyum meselesi. Hangi devlet bunu korumayı ister? Bu savaşta Amerika’nın burnu epey sürttü, tabi Trump’ında. Türkiye açısından savaş ne getirdi, ne götürdü. İran’ın komşusu her ülke gibi savaş yüzünden huzursuz oldu. Hiç yoktan iki füze atıldı, havada imha edildi, petrol fiyatlarının yükselmesi Türkiye’yi de etkiledi. Ulaşım dahil bir çok ürünün fiyatı arttı, dar gelirliler için hayat pahalılandı. Bakalım göreceğiz bundan sonra neler olacak? Barış anlaşmasında önemli bir konuda savaş sırasında Trump, İran’ın Amerika’daki banka varlıklarına el koydu, bu konu nasıl çözülecek, İran bunları geri alabilecek mi, buda bir sorun.

Bu savaşta bir kaybeden daha var o da İsrail Başbakanı Netanyahu. Savaş başladığından beri hep Amerikan taraftarlısı olmuş, hep Trump’ın yanında yer almıştır. Trump kaybedince o da kaybetmiştir. Eh politika bu, insana bazen kavun yedirir, bazen de kelek. Kim dedi Netanyahu’ya Amerikan yanlısı ol. Ama İsral’in varlığı Amerikan desteği ile oluyor. Bugün Amerika’da genel seçim yapılsa Trump’ın partisi kaybeder. Ekim ayında İsrail’de genel seçim varmış, şimdiden Netanyahu’ya gidici gözü ile bakılıyor.

Yapılan barış pek sağlam değil, bir yerde pamuk ipliğine bağlı. Anlaşma olmaz ise her an kopabilir. Ortadoğu daha başka savaşlar da görür, çünkü orada petrol var. Daha ilerki yıllarda belki su içinde savaş olur. Barış istiyorsak savaşa hazır olalım, sonu NİHAYET BARIŞ AMA…

    En az 10 karakter gerekli
    Özhanlar Mobilya