ERGENE YALVARARAK AĞLIYOR!

Hüseyin ERKİN

DSİ em. Böl. Müd. Yrd.

Kırk yıl önce bir iki damarı hastalanmaya başlayan Ergene Nehri diğer damarlarının da giderek hastalanması sonrası ana damar ERGENE kolunun tıkanması sonucu kalp krizi geçirmeye devam ediyor. Bitkisel hayata giren Ergene Nehri yaşam mücadelesine devam ediyor. Sorumlu hekimler zaman zaman yaptıkları açıklamalarda oksijen oranında yükselme olduğu, iyileşme belirtileri görüldüğü açıklamaları yapılıyor. Dualarınızı ihmal etmeyin çağrısı yapılıyor. Hasta Ergene Nehri hayatını kaybetmeden radikal cerrahi tedavinin yapılmaya başlanması şarttır.

Geriye doğru baktığımızda 2003 yılında Edirne – Kırklareli – Tekirdağ milletvekilleri (AKP ve CHP) tamamı ve diğer milletvekillerinin imzaları ile ‘Ergene Kirliliği ve Çevreye Etkileri Meclis Araştırması Önergesi’ verilmişti. Zamanın Edirne Milletvekili Rasim Çakır ve 33 arkadaşı, Kırklareli Milletvekili Ahmet Gökhan Sarıçam ve 24 arkadaşı önerge sahipleri olarak konuyu canlı tutup meclis kürsüsünden detaylı dile getirmişlerdi. Meclis tutanaklarından konu üzerinde yapılan konuşmaları tekrar detaylı olarak okudum. Önergeler kabul görüp ‘Ergene Kirliliği ve Çevreye Etkileri Meclis Araştırma Komisyonu’ kuruldu. Komisyon bölgede detaylı çalışmalar yaptı. DSİ olarak bizde önerilerimizi ve çözüm projelerimizi komisyona ilettik. Güzel ve detaylı bir rapor hazırlandı. Bu rapor içinde benimde çok desteklediğim‘Trakya Su-Kanalizasyon ve Katı Atık İdaresi Genel Müdürlüğü’ kurulması maddesi vardı. Lakin Meclis Araştırma Komisyon Raporu sonrasında bir gelişme olmadı. Yıl sonuna doğru Edirne Milletvekili Rasim Çakır, 24 Aralık 2003 tarihli yazılı soru önergesi ile Başbakana ‘Trakya Su-Kanalizasyon ve Katı Atık İdaresi Genel Müdürlüğü’ kurulması konusunu soruyor. Zamanın Çevre ve Orman Bakanı Osman Pepe bu soru önergesine verdiği cevapta ‘Trakya Su-Kanalizasyon ve Katı Atık İdaresi Genel Müdürlüğü kurulması ile ilgili bakanlığımızda herhangi bir çalışma yoktur’ denmiştir.

Maalesef bu güzel araştırma raporu konusunda sonraki yıllar dahil ciddi bir çalışma yapılamamıştır. Başta Uzunköprü olmak üzere Ergene kirliliği ile ilgili birçok tepki eylemi ve mitingler yapıldı. Sonuç alınıp kimse bu konu ile ilgili bir meclis araştırma komisyonu raporunda yapılması gerekenler var zaten en azından bunları uygulayalım demedi. Ta ki 2011 yılında zamanın Çevre Bakanınca ‘Şafak Harekatı’ olarak bir eylem planı açıklanarak ‘Ergene de yüzülecek. Balık tutulacak’ dendi. Milyonlarca para harcandı. Çerkezköy-Çorlu hinterlandında gayri nizami sanayi düzenini yeni oluşturulacak 7 OSB ile arıtmalardan çıkan sular toplanıp ‘Marmara Denizi Derin Deşarj Projesi’ ile denize verilecekti. Deniz deşarj hattı yapıldı (hat üzerine bir de 2 MW HES) planlanmıştı. Maalesef denize deşarj sistemi tamamen işler hale henüz getirilemedi. Belediyelerin atıksuları yapılan arıtmalar ile arıtılarak Ergene’ye veriliyor. Lakin bunlarında bir kısmı istenilen standartlarda işletilemiyor. (2003 yılı meclis araştırma raporunda öngörülen belediye atıksu arıtma tesisleri 20011-2025 yılları arasında ancak tamamlanabildi)

Ergene gene aynı kirlilik parametrelerinde 4. – 5. sınıf su olarak akmaya devam ediyor. Hatta bir çok firma arıtma yapmadan proses sularını gece geç saatlerde Ergene’ye boşaltmaktadır. Gelişen arıtma teknolojisi ve imkanlar çok artmasına rağmen ‘Ergene Kabusu’ devam etmektedir. Trakya’da evsel ve sanayi arıtma tesisleri atık çamurları ve evsel katı atıklar da ayrı bir sorun olmuştur. ‘Trakya Su-Kanalizasyon ve Katı Atık İdaresi Genel Müdürlüğü’ kurulmasının ne kadar önemli olduğu günümüzde çok daha net görünmektedir.

Ergene kirliliği ve çevre etkileri zararları, telafisi mümkün olmayan boyutlara ulaşmıştır. Konunun acilen ‘Bölgenin Öncelikli Geleceği’ hem tarım hem de sağlık açısından ele alınması gerekir. Ergene Ovası yok edilmek üzere, Ergene Nehri Meriç Nehri’ne birleştiği için Saros Körfezi de risk altındadır. Ayrıca DSİ Sulama Projeleri Pompaj Depolamalı Barajlar ve Aşağı İpsala Ovası Meriç Nehri’nden sulanacak şekilde planlandığından kullanılan sulama suyunun da standartlara uygun olması gerektiği unutulmamalıdır.”

Belgesiz büyükbaş taşıyan sürücüye; 42 bin 86 lira ceza!

Olgay GÜLER

Edirne’nin Havsa ilçesinde sevk belgesiz ve veteriner sağlık raporu olmayan 2 büyükbaşın bulunduğu kamyonetin sahibine, 42 bin 86 lira ceza uygulandı.

İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü ekipleri ile jandarma ekipleri tarafından gerçekleştirilen yol kontrol uygulamasında, büyükbaş hayvan taşıyan kamyonet durduruldu. Kamyonette yapılan kontrollerde, 2 büyükbaşın sevk belgeleri ve veteriner sağlık raporlarının bulunmadığı tespit edildi. Araç sürücüsüne 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu kapsamında 42 bin 86 lira ceza uygulandı, büyükbaşlara el konuldu.

Konuyla ilgili İl Tarım ve Hayvan Müdürlüğü’nden yapılan açıklamada; hayvan sevklerinde belge ve veteriner sağlık raporlarının eksiksiz olmasının, hayvan sağlığının korunması ve güvenilir gıda arzı açısından büyük önem taşıdığına dikkat çekildi.

2.Amatör’e 5 maçla devam

Cemal KUDAY

Edirne 2.Amatör Futbol Ligi’ne 5 karşılaşma ile devam edilirken, A Grubu’nda İstasyon, B Grubu’nda da Beyendik maç fazlalığıyla liderliğe yükseldi.

5 karşılaşmadan 2’si merkez, 1’i Keşan, diğer 2’si ise Beyendik ve Uzunköprü’de oynandı. Y.Muhacır – Aslıhan arasındaki karşılaşma ise oyuncu yetersizliği nedeniyle yapılamadı.

HAFTANIN TOPLU SONUÇLARI

A Grubu:

İstasyon 3-1 Edirne Birlik

K.Pazar 1–3 Hıdırağa

B Grubu:

Beyendik 3-2 Mescidpaşa

Y.Muhacır – Aslıhan (iptal)

C Grubu:

Keşan Genç Ordu 2-2 Meriç

Havsa 3-0 1964 Yıldız

U12’lerde 3 takım namağlup

Edirne U12 Futbol Ligi’ne A Grubu’nda 6, B Grubu’nda 4 olmak üzere toplam 10 karşılaşma ile devam edildi.

U12 Futbol Ligi’nde A Grubu’nda 48, B Grubu’nda 27 olmak üzere fileler tam 75 kez havalandı

Edirne U12 Futbol Ligi’nde A Grubu’nda Alsancak, B Grubu’nda ise Keşan Gençordu ve İpsalaspor yollarına namağlup olarak devam ediyor.        

A GRUBU 7. HAFTA SONUÇLARI

Sancaktar 0–3 Alsancak

Edirnespor 3–1 Aslantepe

Çınar 11-0 25 Kasım

Şükrüpaşa 5-0 Şükrüpaşa Atletik

Edirne Birlik 14-0 Özel İdare

Trakya Kartalları 10-1 Yıldırım GB

B GRUBU 4. HAFTA SONUÇLARI

Keşan Genç Ordu 10-1 Keşan İdmanyurdu

Keşan Zafer 0-3 Keşan GB

Uz. Veteranlar 4-6 İpsala

Uzunköprüspor 0–3 Keşan

TÜRKİYE YOLLARINDA – 1

2019 yılından beri Türkiye’nin çeşitli bölgelerine gezmeye gidiyoruz eşimle birlikte. Sadece 2020 yılında pandemi nedeniyle gidememiştik.

Genellikle yaz başlangıcı veya sonbahara denk geliyordu gezilerimiz. Bu yıl ilk defa ilkbaharda görelim dedik memleketimizi ve 23 Nisan’da başlattık gezimizi.

15 gün boyunca Türkiye’nin her bölgesinde olmak üzere 30 ilin sınırlarında teker izimiz kaldı. 5580 km’lik yolculuğumuz büyük bir bölümü kasabalar, ilçeler, köyler arasında geçti. Güney’de 30 derecelerde yaptığımız yolculuklar doğuda dağlarda 2 derecelerde yağan kar ve buzlu yollarda devam etti. Gün geldi bir günde üç mevsimi yaşadık.

Edirne’den başlayan yolculuğumuz Ege, Akdeniz, Güneydoğu, Doğu, İç Anadolu ve Karadeniz’in kıyısından sonra yine kendi bölgemizde sona erdi

Ağırlıklı olarak Öğretmen Evlerinde ve otellerde geceledik bütçemiz sınırlarında. Sabah kahvaltısı verilmeyen yerlerde çorba veya gittiğimiz bölgenin yerel fırınlarının ürünleriyle kahvaltılarımızı geçiştirdik. Öğlenleri ve akşamları da yöreleri özgü yemeklerin tadına bakmaya çalıştık.

Gittiğimiz her bölgede, kentte, kasabada yörenin insanlarıyla kültürleriyle iletişim kurmaya çalıştık. Genellikle de olumlu karşılandık.

Türkiye insanı misafir seviyor. Dünya’da böyle bir başka ulusun olamayacağını düşünüyorum. Kimden yardım isteseniz geri çevirmiyor. Kime bir şey sorsanız yardımcı olmaya çalışıyor. Yıllar önce bir sohbette kulaklarıma kazınmıştı;

“Bu ülkede hangi kapıyı çalsanız, açım deseniz, size mutlaka ekmek ve su verirler”

Böyle işte memleketimizin insanı. Adeta tek bir olumsuz bir durumla bile karşılaşmadık yollarda, konakladığımız yerlerde. Yolu yitirdiğimizde kullanmayı pek beceremediğimiz teknolojik navigasyon(Türkçe’si yolbul)’a değil de yörenin insanlarına güvendik, öyle bulduk yolumuzu, yönümüzü.

Otoban ve duble yollara mecbur olduğumuz zaman girdik, genelde kasabalar, köyler arasında sürdü yolculuklarımız.

Konaklamak için genellikle küçük yerleşim yerlerini tercih ettik her seferinde. Kent olarak sadece Hatay’da kaldık. Küçük yerleşim birimlerinde insanlarla daha iyi iletişim içinde olabildik. Yörelerin insanlarını, kültürlerini daha iyi tanımak imkanı bulduk. Oysa mecburen girmek zorunda kaldığımız büyük kentlerde beton yığınları içimizi kararttı, tekrar tekrar yine küçük kasabalara, köylere, doğanın içine attık kendimizi.

Ege ve Akdeniz’in kıyı güzelliklerinin yanında diğer bölgelerde ovaların, yaylaların, dağların güzel manzaraları eşliğinde kendimizden geçtik.

Hatay ve çevresinde son depremde yaşanmış yıkımlar, insanların ayakta kalma mücadeleleri içimizi acıttı.

Yörelerin insanlarıyla yaptığımız sohbetlerde birkaç tane de öykü konusu çıktı benim için. Gittiğimiz bir ilçede eşimin parkta yörenin bir kadınıyla yaptığı sohbet, kadının kısa sürede anlattıkları, kumalığının öyküsü, yaşam mücadelesi, çektiği sıkıntılar romanlara konu olacak türden. Öykülerimize yansıyacaktır ilerleyen zamanlarda bu anılar.

Yaşadığımız güzelliklerin yanında yorgunluklarımız, tek sürücü olduğum için sürekli araç kullanmaktan yorgun düştüğüm anlar da oldu. Yolun kenarında düşmüş taşın üstünden geçerken yaşadığımız korku da; yağmurlu bir havada Karlıova ile Erzincan arasında Yedisu ilçesinin o daracık, bozulmuş asfalt yolunda, yer yer toprak kaymaları, dağlardan düşen taşlar yüzünden korku içinde yolculuklarımız da oldu.

Yorgunluktan uyuya kaldığımız yerlerde uyandığımızda iyi ki gelmişiz buralara diyerek uyandık her sabah.

15 gün sürdü gezimiz 2026 yılı programımız şimdilik sona erdi. Önümüzdeki sene nereye mi? Kısmet artık diyelim.

TİMSAL AMA

DÜNYANIN, O CEFAKARLIK, VEFAKÂRLIK, MASUMİYET, SADAKAT TİMSALİ OLAN “EŞEK” hakkında ne bir söz, kitap, şiir ne duydum ne gördüm!..
Gözleri, kulakları, vicdanları, beyinleri, yürekleri, İNANÇLARI, BİLİMLERİ, SANATLARI neredeymiş acaba?..
Bu da yetmezmiş gibi, bir de birbirlerine KÜFÜR, HAKARET TİMSALİ YAPMIŞLAR, O SADAKAT, O MASUMİYET, O VEFAKÂRLIK TİMSALİ OLAN “GÜZELİM EŞEK’İ”
VERİLMİŞ YA PEŞİN PEŞİN, İNSANIN EMRİNE, “Her şey tesadüf eseri; yok bir sahibi; benim sahibi; ölünce yok olacağız; bir gören yok!..” diyen çoğunluğa anlatamazsın ki, KIYMETİN KIYMETİNİ!..
İMKÂNSIZI İMKÂNLI KILIP, o EŞEK’İ YARATAN, insanların hizmetine emanet eden, Rabbinin kıymetini anlamayanlara “KIYMETİN ŞÜKRÜNÜ”ANLATAMAZSIN!..

ZULÜMKÂR, NANKÖR, İNKÂRCI TİMSALLERİNİN, çok yakın, huzurda, “Bunları bir söyleyen olsaydı, bize” diye kıvırtamasınlar diye yazdım bunu.

Kuran’ı Kerim. Sure 18/48:
Ve hapsi sıra sıra Rabbinin huzuruna çıkarılmışlardır. Andolsun ki sizi ilk defasında yarattığımız gibi bize geldiniz. Oysa size vaadedilenlerin gerçekleşeceği bir zaman tayin etmediğimizi sanmıştınız, değil mi?

İstanbul’un Fethi Edirne’den başlar

Edirne, İstanbul’un fethinin 573’üncü yılı kapsamında tarihî mirasına yakışır anlamlı bir programa ev sahipliği yapmaya hazırlanıyor. Edirne Valiliği tarafından düzenlenecek “İstanbul’un Fethi Edirne’den Başlar” programı, 15-16 Mayıs 2026 tarihlerinde geniş katılımla gerçekleştirilecek. 

Fetih ruhunu yeniden canlandırmayı amaçlayan program kapsamında; mehteran konserlerinden fetih yürüyüşüne, İHA ve SİHA gösterilerinden drone gösterilerine kadar birçok özel etkinlik vatandaşlarla buluşacak. Programın ana teması ise “Edirne’den İstanbul’a: Mühendisliğin ve Azmin Zaferi” olacak. 

Etkinlikler, 15 Mayıs Cuma günü Selimiye Camii’nde gerçekleştirilecek Kur’an-ı Kerim Tilaveti ve Mevlid-i Şerif programıyla başlayacak. Ardından Selimiye Meydanı’nda Jandarma Genel Komutanlığı Mehteran Birliği konseri ile İHA ve SİHA gösterileri gerçekleştirilecek. 

16 Mayıs Cumartesi günü düzenlenecek Fetih Yürüyüşü ise programın en dikkat çekici bölümlerinden biri olacak. Jandarma Genel Komutanlığı Atlı Jandarma Birliği, Mehteran Birliği, temsili fetih ordusu ve Şahi toplarının yer alacağı yürüyüşe ayrıca 57’nci Piyade Alay Komutanlığı unsurları, komandolar ve T129 ATAK helikopteri de eşlik edecek. 

Selimiye Meydanı’nda gerçekleştirilecek kapanış programında mehteran ve bando konserlerinin ardından “Edirne’den İstanbul’a: Mühendisliğin ve Azmin Zaferi” temalı özel drone gösterisi izleyicilerle buluşacak. 

Tarihin akışını değiştiren büyük fethin hazırlık merkezi olan Edirne’de gerçekleştirilecek programla birlikte, fetih ruhu ve medeniyet mirası yeniden yaşatılacak.

Köprülerde ‘tek yön’ revizesi

Olgay GÜLER

Edirne’de Meriç ve Tunca köprüleri için 17 Nisan’da alınan tek yöne kararı, İl Trafik Komisyonu’nun aldığı kararla hafta içi çift, hafta sonu tek yön olarak değiştirildi.

Edirne’de yerli ve yabancı turistlerin en çok ziyaret ettiği noktaların başında gelen Karaağaç Mahallesi’ne ulaşımın sağlandığı tarihi Tunca ve Meriç köprüleri, İl Trafik Komisyonu kararıyla 17 Nisan’da tek yöne düşürüldü. 1 Ekim’e kadar geçerli olacağı belirtilen uygulama kapsamında araçların; Edirne’den Karaağaç’a gidişte Meriç ve Tunca Köprüleri’ni kullanabileceği, dönüşteyse Müezzinoğlu Köprüsü ya da NATO Köprüsü’nü kullanabilecekleri duyuruldu.

TEK YÖN UYGULAMASINDA REVİZE

Yaklaşık 20 günden bu yana devam eden uygulamaya özellikle kent içi ulaşımı sağlayan taksi sürücüleri bu süreçte karşı çıktı. Sürücüler; taksimetre tariflerinin harcanan yakıt bazında zarar oluşturduğunu savunurken, konu yeniden İl Trafik Komisyonu’nun gündemine geldi. İddiaya göre Edirne Valiliği’nde toplanan komisyon, alınan kararı güncelledi. Yeni karara göre, Tunca ve Meriç köprülerindeki trafik akışının hafta içi çift, hafta sonu tek yön olacağı belirtildi.

İl Trafik Komisyonu’nda alınan kararın, Edirne Valisi Yunus Sezer’in onayını beklediği, onayın ardından uygulamaya geçileceği öğrenildi.

,

Yerli Tohum Takas Şenliği’nde geri sayım

Edirne Belediyesi, yerel tarımı desteklemek ve ata tohumlarını gelecek nesillere aktarmak amacıyla geleneksel hale getirdiği “Yerli Tohum Takas Şenliği”nin beşincisini 14 Mayıs Perşembe günü gerçekleştirecek. Dünya Çiftçiler Günü kapsamında düzenlenecek etkinlikte üreticilere destek sağlanırken, vatandaşlara da tarımsal üretim konusunda önemli bilgiler aktarılacak.

Karaağaç Ortaokulu bahçesinde düzenlenecek şenlik, halk oyunları gösterileriyle başlayacak. Program kapsamında gerçekleştirilecek protokol konuşmalarının ardından üreticilere hibe fide desteği sunulacak. Daha sonra ise vatandaşların yoğun ilgi gösterdiği tohum takası etkinliği ile ücretsiz fide dağıtımı gerçekleştirilecek.

Etkinlik boyunca Trakya Tarımsal Araştırma Enstitüsü iş birliğiyle katılımcılara yönelik bilgilendirme faaliyetleri de yapılacak. Enstitü Müdür Yardımcısı İrfan Öztürk tarafından saat 16.00’da verilecek eğitim seminerinde; sebze yetiştiriciliği, doğru gübreleme ve ilaçlama teknikleri hakkında profesyonel bilgiler paylaşılacak.

Edirne Belediyesi Tarımsal Hizmetler Müdürlüğü tarafından sürdürülebilir tarıma dikkat çekmek amacıyla etkinlik alanında binlerce domates, biber ve patlıcan fidesi ücretsiz olarak vatandaşlara dağıtılacak.

Edirne Belediye Başkanı Filiz Gencan da şenliğe ilişkin yaptığı açıklamada şu ifadelere yer verdi: “Toprağın bereketi, paylaşmanın gücüyle çoğalır. Edirne Belediyesi olarak hem yerel tarımı canlandırmak hem de ata tohumlarımızı gelecek nesillere aktarmak amacıyla düzenlediğimiz 5. Yerli Tohum Takas Şenliği’nde sizlerle buluşacak olmanın heyecanını yaşıyoruz. Doğaya ve üretime gönül veren tüm vatandaşlarımızı bu anlamlı buluşmaya davet ediyorum.”

Keramettin’de Yağmur ve Şükür Duası

Nurşen Gül ÖZ

Süloğlu ilçesine bağlı Keramettin köyünde köy muhtarlığı tarafından geçtiğimiz Pazar günü Yağmur ve Şükür Duası düzenlendi. Duaya Süloğlu Kaymakamı Emin Cevat Tutar, CHP İl Başkanı Yücel Bakanlı’nın da aralarında olduğu çok sayıda davetli katıldı.

Köydeki düğün salonunda düzenlenen yağmur duasına katılanları Muhtar Halil Uzun ve azaları karşıladı. Her yıl geleneksel olarak düzenlenen dua, köy halkı, civar köylerdeki vatandaşlar ve davetlilerin katılımı ile gerçekleştirildi. Süloğlu Kaymakamı Emin Cevat Tutar, Keramettinlileri bu anlamlı günlerinde yalnız bırakmadı.

Okunan duaların ardından katılanlara etli pilav ve tatlı ikramında bulunuldu.

MUHTARDAN TEŞEKKÜR

Keramettin Muhtarı Halil Uzun , Yağmur ve Şükür Duası’na katılan davetlilere teşekkür ederken, tüm çiftçileri bol bereketli bir sezon geçirmeleri dileğinde bulundu.

CHP’DEN KATILIM

CHP İl Başkanı Yücel Balkanlı, Süloğlu İlçe Başkanı Lütfü Serbest , CHP İl Genel Meclisi üyeleri Remzi Subaş, İrfan Yeğiyoğlu, CHP İl ve İlçe yönetim kurulu üyeleri de Keramettin Köyü halkının düzenlediği “Yağmur ve Şükür Duası” programına katılım sağladı.

Başkan Balkanlı, “Bu anlamlı günde bizleri ağırlayan başta Köy Muhtarımız Halil Uzun olmak üzere, tüm Keramettin Köyü halkına misafirperverlikleri için teşekkür ederiz. Çiftçilerimize bereketli ve bol kazançlı bir yıl diliyoruz” paylaşımında bulundu.