Olgay GÜLER
Edirne’de, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından, 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamında, kamu kurumlarında çalışanlara yönelik bilgilendirme toplantısı düzenlendi.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Edirne Valiliği’nin ev sahipliğinde Devecihan Kültür Merkezi’nde düzenlenen toplantı, 81 ilde gerçekleştirilecek serinin ikincisi oldu. Toplantıya; Edirne Vali Yardımcısı Turgut Subaşı, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürü Erhan Taylan, İl Emniyet Müdürü Muhittin Ayhan ile çok sayıda kurum temsilcisi katıldı. Toplantıda, 1 Ocak 2025’te yürürlüğe giren 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun uygulanması, sahada yaşanan sorunlar, iş güvenliği uzmanları ve iş yeri hekimlerinin sorumlulukları ile çalışan güvenliğine yönelik bilgiler paylaşıldı.
‘KANUNDA İŞ YERLERİ VE KAMU AYNI STANDARTLARDA DÜZENLENMİŞ’
Toplantıda konuşan Edirne Vali Yardımcısı Turgut Subaşı, söz konusu yasanın uygulanması için, sosyal güvenlik alanındaki mevzuatın, iş hukukunun ve kavramlarının çok iyi bilinmesi gerektiğini söyledi. Subaşı, “Bu kanuna bir baktığımızda, hakikaten güzel bir çalışma sistemi var. Hem özel iş yerlerini kapsıyor, hem kamuyu. Bu kanun altında dediğim gibi, özeldeki iş yerinin iş sağlığı ve güvenliği ile kamudaki iş sağlığı güvenliği aynı standartlarda düzenlenmiş şekilde. İş hukukunda veya sosyal güvenlikte girmiş çalışan kavramı ile bir kamu iş yerinde kimi çalıştırıyorsanız o birim de, kime emrediyorsanız, kiminle sevk ve idare yapıyorsanız, onların sağlığı ve güvenliği bu kanun kapsamında düzenlenecektir. Daire kurum amirleri bu kanunu tam uygulamak istiyorlar ama bazen bütçe imkanları yetmiyor. Teknik yapı diyor, İSG uzmanı ile sözleşme yapacak çalışsın diye, ödenek istiyor, ödenek gelmiyor. Ya da iş yeri hekimi ile sözleşme yapacak, o da gelmiyor ya da onun ödeneğini bulamıyor. Bu tür şeyleri de mevzuata tam koymak gerekir ki, altta uygulayanlar tereddütsüz ve rahat uygulayabilsinler” dedi.
‘YALNIZCA ÇALIŞANI DEĞİL, KURUMU DA KORUMUŞ OLUYORUZ’
İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerinin yalnızca çalışanları değil kurumları da koruduğunu söyleyen Subaşı, “Kamuda çalışan memurların diğer işçiler gibi, güvencesini, kazasız, belasız, rahat bir ortamda görevini yapmasını ya da onun hayatına, fiziki varlığına engel oluşturacak ortamlar varsa onun bertaraf edilmesi için tedbirler almamız gerekiyor ve bu tedbirleri tam uyguladığımızda iş yerimizdeki çalışanları korumuş olduğumuz şüphesizdir. Bir diğer husus ne olabilir? İşletmemizi, kurumumuzu korumuş oluyoruz. Düşünün ki bir iş yerinde, bir kamu kuruluşunda her gün iş kazası oluyor, üç beş kişi yaralanıyor, kayıp oluyor. Onun itibari saygınlığı dışarıda kalabilir mi? İşletmeyi korumuş olur muyuz? Koruyamayız. Dediğimiz gibi iş kazaları, ilgili kuruma maddi ve itibar kaybına da sebep olmaktadır. Saygınlığından zedelemektedir. İnşallah bu alacağımız bugünkü seminerde anlatılanlar da, iş sağlığı ve iş güvenliği konusunda daha bilinçli, daha kararlı, daha organize bir şekilde tedbirlerinizi alıp, çalışanlarımızın beklentilerini mutluluğunu karşılayacak, kazasız belasız bir iş hayatının sürdürülmesine bu seminer daha da fazla katkıda bulunacaktır” diye konuştu.
‘KAMU KURUMLARININ ÖZEL SEKTÖRDE ÖRNEK OLACAĞINA İNANIYORUZ’
İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürü Erhan Taylan da, Türkiye’nin 2012 yılında iş sağlığı güvenliği alanında bir reform süreci başlatarak, 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile müstakil bir kanuna kavuştuğunu söyledi. Taylan, “Bu kanun kamu-özel sektör ayrımı yapmaksızın tüm çalışanları aslında İş Sağlığı Güvenliği açısından bir korumanın bir çatı altında topladı. Ancak çeşitli nedenlerden dolayı 1 Ocak 2025 tarihine kadar 50’den az çalışanı bulunan az tehlikeli sınıfta yer alan iş yerleri ile kamu iş yerleri İş Sağlığı Güvenliği profesyonel görevlendirme yükümlülüğü bakımından bu kanunun dışındaydı. Ancak 1 Ocak 2025 tarihi itibarıyla kamu kurumları kanunun tam anlamıyla kapsamı içerisine girmiş bulunmakta. Biz kamu kurumlarımızın iş sağlığı güvenliği alanında yapacağı çalışmaların aslında özel sektörde yapılacak önemli çalışmalara öncü olacağını düşünüyoruz” şeklinde konuştu.
‘KAMUDA KANUNUN UYGULANMASINDA ZORLUKLAR YAŞANDIĞINI BİLİYORUZ’
Taylan, 81 ilde gerçekleştirecekleri toplantılarla yalnızca bilgilendirme faaliyeti değil, sahadaki ihtiyaçları dinlemeyi, tereddütleri gidermeyi, uygulama bilincini güçlendirmeyi ve iyi uygulama örneklerini yaygınlaştırmayı fırsatı gördüklerini dile getirdi. Talyan, “Kamu kurumları sahip oldukları geniş insan kaynağı, hizmet çeşitliliği ve yaygın teşkilat yapısı ile iş sağlığı güvenliği alanında özel bir öneme sahip. Tabi biz biliyoruz ki kamu kurumlarında bu kanunun uygulanması ile ilgili bazı zorluklarda yaşandığını biliyoruz. Demin de bahsettiğim gibi bu toplantı ile aslında sahada yaşanan sorunları anlayıp gerekiyorsa bunların mevzuatta düzeltilmesi gereken yanları varsa bunları ele almak istiyoruz” ifadelerini kullandı.
